mandag 5. mars 2012

Frukt er "in"





Misvisende reklame
På Brennpunkt gikk det i 2006 en dokumentar om Bama's bananindustri. Den kan fortsatt sees på http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/166778/
Jeg anbefaler å ihvertfall se de første 3 minuttene for et lite innblikk

Norge er et av landene som spiser mest bananer i verden. Etter en reklamekampanje på ca 10 millioner gikk salget betraktelig opp.
Frukt er blitt "in" de siste årene. Det er sunnt, kult og hjelper lokalbefolkninger...eller?




Arbeidere forteller om forhold som liv i kloakk, minstelønn, barnearbeid, utsatt for skadelige kjemikalier, deltagelse i fagorganisasjoner fører til oppsigelse og utestengelse fra plantasjene.

Det er fattige land og strøk det er snakk om, så slik vil det kunne være i enkelte steder. Problemet kommer når reklamen er ekstremt misvisende.

For eksempel sier Bendit i reklamefilmen at produksjonen skjer i Costa Rica, noe som kun er en halv sannhet. Over halvparten av produksjonen ble flyttet til Equador. De snakker om gode lønninger og rettigheter, som også fremstår som usannheter i dokumentaren. 
De fremstår som omsorgsfulle. Slik jeg ser det er det som er listet over nok til å stryke den påstanden. Bananer er produktet butikken tjener mest på å selge, og salget er godt. Det dkulle da kanskje ikke vært store problemer med å gi noen øre i lønnsforhøyning til arbeiderne.


Det kan også være greit å nevne at på en hektar på en vanlig bananplantasje brukes det årlig ca 50 kg sprøytemidler. Til sammenligning får poteter, som er den mest sprøytede veksten i skandinavia, rundt 4,5 kg [Den Hemmelige Kokken, Mats Eric Nilsson s. 143]. Jeg vil da anbefale å gå etter økologiske bananer ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar