torsdag 26. januar 2012

Nærmere Sarajevo/Chile/Polen kjæm du itte?

"Hjemmelaget" og "Nærmere natur'n kjæm du itte"

Hjemmelaget er rett og slett feil, det er laget på fabrikk. Stabburet (som eier Nora) bruker "hjemmelaget" på sin potetstappe, surkål og rødkål, syltetøy og Grandiosa.

Nærmere natur'n kjæm du itte...Hvilken natur da mener du? Sarajevo, Chile eller Polen? Hvis det er Norsk natur de sikter så fint til med dialekten det er skrevet på, er det en skjeldenhet.


Råvarene som brukes i Nora Hjemmelaget syltetøy er av høyeste kvalitet og er skånsomt behandlet for å bevare smaken av sommer.”
Med dette tenker de fleste på Norsk sommer.






Jeg sendte mail til Stabburet og spurte;
"Hvilke land importeres de forskjellige bærene ifra i periodene de Norske ikke er tilgjengelige?"

Svar;
"I Stabburet ønsker vi så langt det er mulig å bruke norske bær i våre
produkter.  Samtidig er det viktig å presisere at det er kvaliteten på
bærene som er det aller viktigste for oss, og ikke hvor de kommer fra.
 
Når det gjelder norske bær kjøper vi ut alt om er tilgjengelig for
industriell produksjon. Dessverre finnes det ikke i dag noe opplegg for
plukking, rensing, mottak og innfrysning av skogsbær i Norge som
tilfredsstiller de kravene vi setter.
 
Når det gjelder skogsbær som brukes i Stabburets produkter kommer de både
fra Norge og utlandet. Vi kjøper skogsbær fra blant annet Finland og
Sverige (tyttebær og multer kommer blant annet fra Nordkalotten).
 
På hagebær kjøper det vi kan av norske bær, i tillegg importerer vi fra
hele verden. Eksakt hvilke land varierer ut fra type bær og bærsorter vi
trenger, klima, avlinger m.m."

 Jeg følte ikke det var et tilstrekkelig svar. Stabburet vridde seg unna med "blandt annet" for et fantastisk svar! Blandt annet!?
Så jeg sendte ny mail

 "Hvilke land importerer dere fra?"
 "Hvor mange prosent av importen er fra de forskjellige landene?"

Svar;
"Hei igjen.
Beklager, men dessverre går vi ikke ut med lister på land og prosenter av
vår import.  Dette vil variere til en hver tid.

Dessverre har vi ikke anledning til å hjelpe deg utover opplysninger vi
allerede har gitt deg.

Mvh
Irene Granli, Stabburet Forbrukerservice"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar